Styla hemmet med hjärnvetenskap

Styling av hemmet är viktigt för att skapa välbefinnande och en oas i en stressig vardag med jobb, fritidsaktiviteter och mycket annat. Metoderna för att inreda en bostad på bästa sätt har utvecklats under åren och idag finns till och med neurodesign där hjärnvetenskap kombineras med inredning för att skapa miljöer som förbättrar människors prestationsförmåga och psykiska hälsa.

Att ha ett trivsamt hem och att sköta om sin hälsa och sitt utseende är faktorer som gör att vi mår bra och hittar balans och lugn i livet. Idag går det att behandla både rynkor och tunnhårighet med professionella metoder utan att behöva göra en avancerad operation. En prp-behandling mot tunnhårighet och rynkor med hjälp av din egen blodplasma är ett effektivt sätt att förbättra sitt utseende på. Att göra en behandling med prp hos Nordic Hair är enkelt och smärtfritt samt tar endast c.a. 45 minuter. Behandlingen har inga biverkningar och du kan återgå till jobb eller annat direkt efter.

Styling med neurodesign

Att inreda sitt hem med hjälp av neurodesign gör att både kroppen och hjärnan mår bättre. Neurodesign utgår från kunskapen om den mänskliga hjärnan och fokuserar på att inredning i både hem och kontor ska anpassas efter vad som får hjärnan att må bra. Genom att använda textilier som dämpar höga ljud och möbler med rundade hörn skapas en mer harmonisk miljö. Även jordnära färgval samt naturmaterial ökar välbefinnandet och om neurodesign används fullt ut går det att fysiskt mäta hur blodtrycket och stresshormoner sjunker när människor vistas i miljön.

Olika rum ska inredas på olika sätt beroende på vad rummet ska användas till. Ett vardagsrum får gärna ha stora fönster och ljusa färger eftersom vi vistas där under dagtid när det är viktigt att få in mycket ljus för att bli pigga. Vardagsrummet bör ha tjocka gardiner och möjligheten till dämpad belysning för att det ska gå att göra rummet mörkare på kvällen så att utsöndringen av sömnhormonet melatonin kommer igång. Vid inredning av sovrummet gäller det att välja rätt färg för att optimera sömnen. Många lider idag av sömnproblem vilket gör att prestationsförmågan sjunker under dagen och dessutom bidrar till viktuppgång eftersom en trött hjärna skriker efter snabba kolhydrater för att få energi. En av de bästa färgerna i sovrummet enligt neurodesign är blått eftersom den blåa färgen förknippas med kyla vilket gör att sovrummet upplevs vara svalare, något som gynnar sömnen.

Människans stress sjunker märkbart när de får vistas i skogen eller andra naturmiljöer och även inredning med växter bidrar till ett ökat lugn och lägre stressnivåer. Styla därför gärna ditt hem med stora gröna krukväxter och använd snittblommor samt välj tavlor och andra inredningsdetaljer med motiv från naturen. En vacker solnedgång vid havet eller en vidsträckt fjällutsikt på en tavla kan göra under med välmåendet.

Leave a Reply